Urbana stationssamhällen - realisering av potentialer i stationsnära områden | Urban Futures
Bild
Tågstation i Varberg
Foto: Jenny Sjödin
Länkstig

Urbana stationssamhällen - realisering av potentialer i stationsnära områden

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projekttid
2022 - 2024
Projektägare
Urban Futures

Kort beskrivning

Det finns en stor komplexitet i att planera stationsnära områden. Det finns yttre begränsningar i form av exempelvis buller, vibrationer och barriärer såsom järnvägen i sig. Samtidigt kan en ökad tillgänglighet, förtätning och funktionsblandning bidra till ett mer levande stationssamhälle och gynna hållbarhet på flera sätt.

Transportplanering och stadsutveckling integreras

Stationsnära områden är även speciella eftersom tillgängligheten har en lokal dimension som påverkas av gatunätverket och dess centralitet, men även en regional och nationell dimension som påverkas av järnvägen och dess kapacitet. Stationer och stationsnära områden är länken mellan dessa två system. Transportplanering och stadsutveckling behöver därför integreras, men frågorna är komplexa vilket gör det svårt att få en överblick.

Analys- och utvärderingsmetod

I det avslutade projektet Urbana stationssamhällen – förtätning av stationsnära områden för god tillgänglighet (2020-2022) har en analys- och utvärderingsmetod med fokus på täthet och tillgänglighet i stationsnära områden utvecklats, som erbjuder ett stöd i att få denna överblick. Metoden utgår från GIS-analyser och indikatorer kopplade till Agenda 2030:s mål 11, Hållbara städer och samhällen. Ökad kunskap om hur metoden samspelar med och kan stödja de institutionella förutsättningarna för planering och genomförande behövdes, liksom hur den kan tillämpas i praktisk planering i verkliga fall.

Metoden testas och utvecklas genom samskapande

I Projektet Urbana stationssamhällen – realisering av potentialer i stationsnära områden har den framtagna analys- och utvärderingsmetoden testas och vidareutvecklats tillsammans med berörda aktörer på lokal och regional nivå i samskapande processer. Utgångspunkten har varit den fysiska platsens unika egenskaper och lokal kunskap om hinder och utvecklingspotentialer. Målet var att skapa bättre möjligheter att integrera transportplanering med stadsutveckling och på så sätt realisera potentialer för förtätning och skapa mer tillgängliga och hållbara stationsnära områden.

De kommuner och stationsområden som varit engagerade i projektet är: 

  • Ale kommun med Älvängens station
  • Lerums kommun med Floda station
  • Stenungsunds kommun med Stenungsunds station

Beslutsstöd och genomförande

Projektet resulterade i en arbetsmetodik för utveckling av stationsnära områden. Den redan framtagna metoden kombinerades med beprövade metoder och verktyg för samskapande och utvecklade institutionella styrmedel i en fallstudie med tre kommuner i Göteborgsregionen.

Det övergripande syftet med projektet var att skapa förutsättningar för långsiktigt hållbar utveckling av stationssamhällen genom att nyttja stationsnära områdens potentialer. Resultatet hoppas bidrar till bättre beslutsstöd och former för samverkan i förtätning av stationsnära områden för god tillgänglighet, mellan planerande aktörer på lokal, regional och nationell nivå. Projektet har även bidragit till ökad kunskap om hur vi minskar gapet mellan mål om stationsnära utveckling och det faktiska genomförandet.

Resultat

Projektet har utvecklat en integrerad arbetsmetodik som beskrivs i Arbetsmetodik för utveckling och förtätning av stationsnära områden - en vägledning

Vägledning kompletteras med tre atlaser med tillhörande bilagor för respektive stationsnära område som ingått i projektet Floda, Stenungsund och Älvängen. I dessa finns dokumentation från de workshoppar som genomförts i projektet.

För att kunna genomföra de olika GIS-analyser som ligger till grund analys- och utvärderingsmetoden finns även en GIS-manual. 

För att kunna genomföra analyserna finns även excelmallar framtagna. Kontakta oss om du är intresserad av att ta del av dem. 

Projektet har utvecklat metoden som beskrivs i rapporten Förtätning av stationsnära områden för god tillgänglighet: Utveckling av en analys- och utvärderingsmetod.

Stationsnära utveckling: En flerfallsstudie om kommunala förutsättningar för styrning, samverkan och genomförande

Examensarbete vid masterprogrammet Sustainable Urban Planning and Design vid KTH, författad av Diba Mortazavi och handlett av Tony Svensson.

Presentation av arbetsmetodiken och projektets resultat 

Tony Svensson, forskare inom urbana och regionala studier vid KTH, och Therese Axenborg Signäng, strategisk samhällsplanerare på Lerums kommun presenterade arbetsmetodiken samt lärdomar från verkliga tillämpningar i Göteborgsregionen på Urban Lunch-time den 10 september 2024. 

Navigate to video: Urban Lunch-time #93: Förtätning av stationsnära områden - en ny arbetsmetodik
Video (51:39)
Urban Lunch-time #93: Förtätning av stationsnära områden - en ny arbetsmetodik

Förtätning på rätt spår

Projektet har arrangerat Webbinarieserien Förtätning på rätt spår som vill ge en ökad förståelse för konsekvenser av förtätning av stationsnära områden med hänsyn till de globala målen för hållbar utveckling.

Här hittar du information om webbinarierna, dokumentation och inspelningar från några av webbinarierna.

Navigate to video: #1 Hur påverkar tillgängligheten förtätningspotentialen?
Video (35:05)
#1 Hur påverkar tillgängligheten förtätningspotentialen?
Navigate to video: #2 Hur påverkar barriärer tillgänglighet?
Video (40:20)
#2 Hur påverkar barriärer tillgänglighet?
Navigate to video: #7 Hållbar landsbygdsmobilitet: Verktyg och tips från fem kommuner i Småland
Video (44:15)
#7 Hållbar landsbygdsmobilitet: Verktyg och tips från fem kommuner i Småland
Navigate to video: #8 Nya verktyg för stadsutveckling i stationsnära områden
Video (59:26)
#8 Nya verktyg för stadsutveckling i stationsnära områden