Praktisk tillämpning av en ny arbetsmetodik för stationsnära utveckling | Urban Futures
Bild
Floda station
Foto: Jenny Sjödin
Länkstig

Praktisk tillämpning av en ny arbetsmetodik för stationsnära utveckling

Publicerad

Genom att utveckla stationssamhällen längs regionala järnvägsstråk så kan energianvändning och klimatpåverkan minskas. Stadsutvecklingsprojekt i stationsnära områden är däremot ofta komplexa och tidskrävande. Det är platser där både lokala, regionala och nationella aktörer är involverade i planeringen.

En ny arbetsmetodik har utvecklats inom projektet Urbana stationssamhällen – realisering av potentialer i stationsnära områden. På Transportforum 2025 den 15-16 januari presenteras lärdomar om hur arbetsmetodiken praktiskt kan implementeras, exempelvis i kommuner.

Integrerad arbetsmetodik – med flera aspekter 

I ett tidigare projekt utvecklades en GIS-baserad analys- och utvärderingsmetod. Även om analys- och utvärderingsmetoden ger värdefulla insikter i sig själv, så finns det stor potential i att använda den tillsammans med kunskap om den aktuella platsens unika egenskaper, förutsättningar och möjligheter. Därför har en integrerad arbetsmetodik utvecklats som kombinerar analysverktygen med praktisk och lokalbaserad kunskap genom samskapande metoder. Arbetsmetodiken är tänkt att stödja de olika aktörernas ordinarie planeringsprocesser. Den kan exempelvis användas när fördjupade översiktsplaner utvecklas och är ett sätt att hantera komplexitet och osäkerhet, i både planering och genomförande.

Illustration av Plats-nod modellen och resultat för Västra Götaland

En av de saker som går att analysera med hjälp av analys- och utvärderingsmetod är olika stationsområdenas nod- och platskvalitet och hur de avviker från genomsnittet, i detta fall i Västra Götaland. Områden har grupperats med hjälp av en statistisk metod (klusteranalys). Metoden grupperar de områden som har liknande förutsättningar i termer av nodkvalitet, platskvalitet och plankapacitet inom 1 km. I Arbetsmetodiken görs dessa analyser under fasen Förutsättningar: Rumsliga och institutionella förutsättningar. Läs mer i Arbetsmetodik för utveckling och förtätning av stationsnära områden - en vägledning sida 11. 

Tre stationsområden har varit engagerade  

I projektet har tre stationsnära områden i Göteborgsregionen varit engagerade: Floda i Lerums kommun, Stenungsund i Stenungsunds kommun och Älvängen i Ale kommun. Under en serie workshoppar och genom intervjuer har forskare studerat vilka möjligheter och utmaningar arbetsmetodikens praktiska tillämpning har. De som deltagit har varit tjänstepersoner från kommunerna, Trafikverket, Västtrafik och Västra Götalandsregionen. 

Bild
Foto Job van Eldijk
Job van Eldijk
Foto: Ramboll

"I våra intervjuer beskrev tjänstepersoner hur metodiken kan minska gapet mellan ambitioner och det praktiska genomförandet i förtätningsprojekt. Metodiken ger insikt i och skapar förståelse för olika planeringsnivåer och intressen som är inblandade i utvecklingen av stationsnära områden. Den skapar även förutsättningar för att integrera transportplanering och stadsplanering”, säger Job van Eldijk, gästforskare, Chalmers.

Presenteras på Transportforum 

Lärdomar från projektet presenteras på Transportforum 2025, torsdag den 16 januari, kl 15:15-15:30 i rum Operan. Presentationen är del av session 4:12 Planering för omställning. Presentationen heter Closing the gap - praktisk tillämpning av en ny metodik för stadsutveckling i stationsnära områden. Transportforum arrangeras av VTI - Statens väg- och transportforskningsinstitut.

Är du på plats på Transportforum och vill veta mer så passa på att prata med Job van Eldijk.  

Om arbetsmetodiken

I Arbetsmetodik för utveckling och förtätning av stationsnära områden - en vägledning beskrivs den arbetsmetodik som utvecklats och testats i projektet. 

Illustration av arbetsmetodiken
Illustration av arbetsmetodiken för utveckling och förtätning av stationsnära områden.

Den integrerade arbetsmetodiken kombinerar tre olika komponenter: analys- och utvärderingsmetoden, samskapande metoder och institutionella förutsättningar. Den GIS-baserad analys- och utvärderingsmetoden analyserar förhållandet mellan tillgänglighet och täthet på lokal och regional nivå. Den består av två delar, Plats-Nod modellen och Platsutvärderingsmetoden. Samskapande metoder används för att sammanföra olika perspektiv och institutionella förutsättningar. 

Arbetsmetodiken består av fyra faser: Förutsättningar, Platsens potential, Scenarier och framtidsbild samt Process för genomförande. Faserna är ömsesidigt beroende av varandra och processen är iterativ, vilket innebär att moment återkommer och fördjupas. Om hela arbetsmetodiken inte kan genomföras så finns det värdefulla metoder att använda sig av. 

Illustration av scenariomatris

Ett exempel på en metod är användning av scenarier i planeringsarbete. Under fasen Scenarier och framtidsbild utvecklas scenarier för de olika stationsnära områdena i flera steg. Dessa leder slutligen till en framtidsbild. Scenarierna utvecklas både genom underlag från analysverktygen, och från lokal kunskap och insikter bland annat från den gåtur som föreslås som del av fasen Platsens potential. Läs mer i Arbetsmetodik för utveckling och förtätning av stationsnära områden - en vägledning sida 18. 

Arbetsmetodiken är avsedd som ett komplement till existerande planeringsprocesser. Den är tänkt att fungera som ett beslutsstöd och kan exempelvis ge insikter om vilka stråk som ska förstärkas, var skolor utifrån ett tillgänglighetsperspektiv bäst placeras eller var service ska lokaliseras för att skapa ett stort värde för många i orten. Detta genom samskapande processer som sammanför lokal kunskap och de olika GIS-baserade analyserna. 

I vägledningen finns ett antal viktiga medskick som stöd till den som vill prova arbetsmetodiken. Utöver vägledningen finns även tre atlaser för respektive stationsnära område som ingått i projektet. I dessa finns dokumentation från de workshoppar som genomförts. Atlaserna är även tänkta att fungera som planeringsunderlag i de tre kommunernas fortsatta arbete. För att kunna genomföra de olika GIS-analyser som ligger till grund för analys- och utvärderingsmetoden finns även en GIS-manual. 

Projektparter

Projektet har finansierats av Trafikverket och letts av Urban Futures i samarbete med Arkitektur och samhällsbyggnadsteknik vid Chalmers, Göteborgsregionen (GR), Samhällsplanering vid Högskolan Dalarna samt Samhällsplanering och miljö vid KTH.